زندگی نامه احمد اکبرپور

دسته: نویسندگان کودک و نوجوان تاریخ: 1396-11-30 دیدگاه: 0 بازدید: 788

احمد اکبرپور

می توان از احمد اکبرپور به عنوان یکی از نویسندگان موفق ادبیات کودکان و نوجوانان ایران نام برد. او زاده ی چاه ورز لامرد استان فارس در مردادماه سال 1349 است.

دوران کودکی او در گرما و شرجی سواحل دریای جنوب گذشت. و دبستان و راهنمایی را در فضای روستایی شهرستان لامرد در جنوبی ترین نقطه ی فارس گذراند. ادامه ی تحصیلش را در شیراز ادامه داد و در سال آخر دبیرستانش را ، در جهرم گذراند.
تحصیلات دانشگاهیش را در دانشگاه شهید بهشتی تهران در رشته ی روان شناسی خواند و هم زمان، به ادبیات علاقه پیدا کرد. در ابتدا، به شعر علاقه مند شد و در کلاس های شعر قیصر امین پور و حسن حسینی شرکت کرد. در 23 سالگی اولین و آخرین مجموعه ی شعرش را با عنوان "مردمان عصر پنجشنبه" منتشر کرد. این مجموعه شعر و مجموعه داستانی به نام "آگهی نشر الف" تنها آثار احمد اکبرپور برای بزرگسالان هستند.
با گذر زمان، او به این نتیجه رسید که شاعر نیست، پس به داستان روی آورد و به کلاس های داستان نویسی گلشیری و براهنی رفت.
یک پژوهش دانشگاهی باعث شد که پای اوبه شورای کتاب کودک کشانده شود و از آن پس به نوشتن برای کودکان و نوجوانان پرداخت.
اولین کتابی که او برای نوجوانان نوشت "دنیای گوشه و کنار دفترم" نام داشت که شامل دو داستان بلند بود که از سوی انتشارات خیام به چاپ رسید. بعدها دو داستان این کتاب را بازنویسی کرد و در دو کتاب جداگانه با عنوان های "امپراطور کلمات" و "رویاهای جنوبی" به چاپ رساند.
کتاب "قطار آن شب" اکبرپور در سال 1378 توسط نشر چشمه منتشر شد. این کتاب از جمله کتاب های تقدیر شده ی کتاب سال شد.
در سال 1381 نشر پیدایش، کتاب "امپراطور کلمات " این نویسنده را به چاپ رساند. این کتاب در سال 1382 برگزیده ی شورای کتاب کودک شد و در جشنواره ی پکا به دور نهایی راه یافت. شورای کتاب کودک این اثر را به دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (ibby) معرفی کرد و در سال 2005 در پکن پایتخت چین مورد  تقدیر قرار گرفت. 
یکی از سه نامزد کتاب سال جمهوری اسلامی و نامزد بهترین رمان جشنواره ی دو سالانه ی کانون پرورش فکری، کتاب  "من نوکر بابا نیستم" بود که توسط انتشارات افق به چاپ رسیده بود. این کتاب در کتابخانه ی بین المللی مونیخ آلمان در فهرست آثار برگزیده ی کلاغ سفید (white raven) جای گرفت.
احمد اکبر پور، کتاب "شب به خیر فرمانده" را در سال 1383 برای مسابقه‌‌ای که دفتر کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) و شورای کتاب کودک برگزار کرده بودند، نوشت. این اثر، برگزیده ی شورا شد و در جشنواره ی ربع قرن دفاع مقدس هم جایزه گرفت. این اثرش در کانادا از سوی ناشر معتبر ground wood books نیز به چاپ رسیده است. خود نویسنده، دو کتاب" شب به خیر فرمانده" و "قطار آن شب" را بیش از دیگر آثارش دوست دارد.
نشر منادی تربیت، کتاب رویاهای جنوبی او را منتشر کرد که برگزیده ی شورای کتاب کودک و جزء سه اثر نامزد کتاب سال شد.
"سه سوت جادویی" اثر دیگر اکبرپور، در جشنواره ی کتاب های برتر، از کتاب‌های برگزیده ی ناشران عضو انجمن فرهنگی بود و در جشنواره ی اصفهان دوم شد.
کتاب های "اگر من خلبان بودم"،" غول و دوچرخه "، "دختری ساکت با پرنده های شلوغ" از دیگر آثار این نویسنده هستند. از کتاب "غول و دوچرخه "در جشنواره ی کتاب های برتر قدیر شد.
 کتاب "ردپای نویسنده ی عقده ای" اکبر پور را در سال 1390 توسط نشر قطره به چاپ رسیده است. در همین سال کتاب "روباه و کلاغ" او را نشر شباویز روانه ی بازار کرده که بازنویسی از افسانه های کهن است.

 

دیدگاه خود را بنویسید

بالا