کودک 5 ساله ی شما و پرحرفی

دسته: مقالات اموزشی تاریخ: 1396-12-16 دیدگاه: 0 بازدید: 390

کودک 5 ساله ی شما: پرحرفی

کودک 5 ساله ی شما

در 5 سالگی، کودک شما هزاران کلمه را می فهمد و می تواند بیشتر آنها را به روشنی بیان کند. او می تواند جزئیات افراد و رویدادها را شرح دهد و از جملات پیچیده تر استفاده کند. در حقیقت، 5 ساله ها اغلب بدون وقفه دوست دارند صحبت بکنند داستانشان را بگویند، سوال بپرسند، یا به سادگی با هر تفکری که به ذهنشان می رسد، با شما به اشتراک بگذارد. آنها همه مهارت های صحبت کردن که در چند سال گذشته بدست آورده اند را تمرین می کنند. و سئوال ها و نظرهای آنها نشان می دهد که آنها در حال گسترش دادن روش های فکری جدیدشان هستند.(کتاب های پیشنهادی ما برای کودک 5 ساله اتان: (وسط حرف دیگران نپر، کاش حرف گوش کن بودم، جغد پر چونه، حرف بزنم جیغ نزنم)

کودک 5 ساله ی شما در این سن به خوبی می تواند از افعال بر حسب زمان استفاده کند (معنی گذشته،حال،آینده را می داند) بنابراین در صحبت کردن قابل اعتماد است.می توانید با تمرین کردن فعل های زمانی گذشته و آینده به او کمک کنید مثلاً از او بپرسید دیروز در محل بازی چه اتفاقی افتاد و یا در مورد بازدید آینده اش از باغ وحش از او بپرسید. صحبت کردن با کودک و خواندن کتاب برای او، هنوز بهترین و مهمترین راه برای حفظ مهارت های زبان است.

شما متوجه خواهید شد که فرزندتان آداب و قوانین مکالمه را یاد می گیرد. به عنوان نمونه، او ممکن است در گفتگوها صبورتر باشد و بیشتر مایل به صحبت کردن در نوبت باشد(صبر کند و بعد از شما شروع به حرف زدن بکند). او همچنین ممکن است بیشتر درگیر رفتار و حرکات کسی که صحبت می کند شود، به سخنران نگاه کند و سرش را تکان دهد. در هنگام صحبت کردن با او مدل ادب و نزاکت را همیشه رعایت کنید و بر اهمیت کلمه های چون لطفاً، ببخشید، متشکرم بیشتر تاکید کنید.

حال و هوای این روزهای شما با کودک 5 ساله اتان

نویسنده الکس هالی می گوید: "خوب پیدا کنید و آن را تحسین کنید." این توصیه خوبی است که فرزندتان را به سوی رفتار ی که دوست دارید، هدایت کنید. با گفتن چند کلمه از تایید یا نشان دادن حرکات غیرشفاهی مانند نشان دادن یک انگشت شست و یا با برهم زدن موهایش به کودک بفهمانید که او در مسیر درست است.

در یک زمان، زیاد از حد کودکتان را تائید نکنید. ستایش خود را برای رفتارهای بسیار خاص حفظ کنید. به عنوان نمونه گفتن ( طرز برداشتن بطری برادرت را دوست داشتم) خیلی موثر تر از گفتن ( آفرین) است. و از این جمله ها در مواقع به جا استفاده کنید نه کارهای روتینی مثل تمام کردن لیوان شیرش و یا پوشیدن لباسش.

ترجمه شده در کودک دانا

دیدگاه خود را بنویسید

بالا