انتخاب بهترین کتاب برای کودکمان

دسته: مقالات اموزشی تاریخ: 1397-02-22 دیدگاه: 0 بازدید: 259

چگونه بهترین کتاب را برای کودکی که تازه شروع به خواندن کرده است، انتخاب کنیم؟

بخش کودکان در کتابخانه ها و کتاب فروشی ها می تواند بخش غافلگیر کننده ای باشد. شما چگونه می توانید از میان آن همه کتاب تصمیم بگیرید که کدامیک برای کودکتان مناسب است یا خیر؟ در اینجا ما به شما شش پیشنهاد در زمینه ی کتاب خواندن از متخصصین ، معلمان و حتی تجربه های والدین ارائه می کنیم:

بر روی سطح تسلط خواندن کودکتان تمرکز کنید : کودکانی که تازه شروع به خواندن کرده اند علاقه مند به خواندن کتاب هایی هستند که شما طی پنج سال گذشته برایش خوانده اید. شعرهای مهد کودک، کتاب های یادگیری شمارش اعداد، کتاب های یادگیری الفبا و کتاب های شعر. اساساً، جمله هایی که حالت شعر داشته باشند و کوتاه و ساده باشند و یا دارای کلماتی باشد که ساختار آن قابل پیش بینی باشد و به راحتی به خاطر سپرده شود برای شروع مناسب هستند مانند: (1 ماهی، 2 ماهی، ماهی قرمز، ماهی آبی...)

کتاب های دکتر زیوس و دکتر شل سیلورستاین، خانم افسانه شعبان نژاد، شکوه قاسم نیا و اقای مصطفی رحمان دوست و ناصر کشاورز انتخاب های خوبی در این زمینه هستند.

کودکانی که سطح خواندنشان متوسط است روند پیشرفت را می فهمند. آن ها می تواند داستان را پیش بینی کنند و در مورد شخصیت های داستان ابراز احساسات کنند و نیازی ندارند که به کمک تصویرهای کتاب، داستان را درک کنند..

کودکانی که سطح خواندنشان پیشرفته است، آماده هستند که دیگر کتاب داستان های ساده را کنار بگذارند. آن ها آماده اند که به کتابخانه و یا کتابفروشی بروند و بر طبق موضوعی که می خواهند کتاب جست و جو کنند. این زمان بسیار مناسبی برای کودکتان است که بخواهد در مورد هر موضوعی تجدید نظر کند و بیشتر بداند. به عنوان نمونه: اسب ها، فضا، اسکی روی یخ، دایناسورها و هزاران چیز دیگر.

به دنبال برندگان باشید: شما می توانید به صورت آنلاین لیست سالانه ی کتاب هایی را که جایزه گرفته اند را پیدا کنید مانند: نیو بری و کتاب های ملی، فهرست لاک پشت پرنده، فهرست شورای کتاب کودک، فهرست رشد و ...

کتاب های مورد علاقه ی دوران کودکی خود را با کودکتان به اشتراک بگذاریدکتاب های کلاسیک هیچ وقت از دور خارج نمی شوند (از دل نمی افتند). در کتابخانه ها و کتاب فروشی ها به دنبال کتاب های مورد علاقه ی دوران کودکی خود بگردید. حتی می توانید از پدر مادر خودتان بپرسید که آیا کتاب های داستان مورد علاقه ی کودکی شما را نگه داشته اند یا نه؟

وینی پوه و برو، سگ، برو! هنوز انتخاب خوبی برای کودکانی است که تازه شروع به خواندن کرده اند. بچه های بزرگتر کتاب های دکتر زیوس را دوست خواهند داشت. همچین کتاب های خیابان ملبری و کتاب های قورباغه و تاد، نوشته ی آلنورد لوبل و کتاب های جورج و مارتا نوشته ی جیمز مارشال. انتخاب های خوبی برای کودکانی است که تازه شروع به خواندن کرده اند.

کودکانی که سطح خواندن آن ها پیشرفته است، احتمالاً از داستان های رومانا، جیمز و هلوی بزرگ لذت خواهند برد، دقیقاً به همان اندازه ای که شما از داستان های مورد علاقه اتان لذت می بردید.

کتاب هایی را پیدا کنید که با علاقه های کودک شما هماهنگ باشد: خیلی در مورد سطح دشوار و یا شرایط کیفیت کتاب ها نگران نباشید. اگر کودک شما سفینه های فضایی را دوست دارد، کتاب هایی در این زمینه برایش تهیه کنید. اگر فرزند شماتام گیتس را دوست دارد یا شخصیت متحرک هفته، حتماً برایش اینگونه کتاب ها را پیدا کنید. هدف این است که عشق به خواندن را زیاد کنید نه فقط عشق به خواندن تعداد خاصی کتاب.

کودکتان را همراه خودتان به کتابخانه و کتابفروشی ببرید و کودکتان را محدود به گروه سنی خاص و یا موضوع خاص نکنید.

کتاب خواندن را سرگرم کننده کنید: کودکانی که تازه شروع به خواندن کرده اند، نیاز به تصاویر جذاب دارند که با متن هماهنگ باشد و به داستان کمک می کنند. به دنبال کتاب هایی بگردید که شامل تصاویری هستند که به طور مستقیم با کلمات مرتبط هستند - مثل یک تصویر از یک خورشید زرد در صفحه ای با کلمات "خورشید زرد".

کودکانی که در خواندن رو به پیشرفت هستند، از کتاب هایی استفاده می کنند که به آن ها اطلاعات بیشتری بدهد. برای کودکانتان یک کتاب آشپزی و یا کتاب فعالیت های ساده تهیه کنید. مانند کتاب: چگونگی ساخت هواپیما با کاغذ و نقاشی کردن ماشین ها. دستورالعمل ها را با هم بخوانید و سپس بر روی فعالیت ها کار کنید.

کودکانی که به طور مستقل کتاب می خوانند، از خواندن کتاب هایی که در مورد دستورالعمل های لازم برای ساختن یک پروژه، جزئیات در مورد نحوه ی عملکرد یک دستگاه ماشین و یا حقایقی در مورد شهری که قرار است برای سفر بروید، لذت می برند.

از یک متخصص بپرسید: کتابداران و معلمان کودکان منابع خوبی برای پیدا کردن کتاب ها برای یک سن خاص یا یک کودک خاص می باشند. از پرسیدن نترسید.!

اکثر کتابداران دوست دارند درباره کتاب ها صحبت کنند و آن ها را پیشنهاد بدهند. کتابخانه عمومی محله ی شما احتمالاً لیست عناوین کتاب هایی که تازه به چاپ رسیده است را دارد. حتی مدرسه فرزندتان می تواند لیستی از کتاب های توصیه شده برای سطح خواندن کودک شما را داشته باشد. یا می توانید با متخصص کتاب خواندن مدرسه فرزندتان درباره کتاب هایی که فرزندتان از آن لذت می برد، صحبت کنید.

ترجمه شده توسط کودک دانا

برای یافتن کتاب مناسب فرزندتان می توانید با نشاورین کودک دانا در تماس باشید.

دیدگاه خود را بنویسید

بالا