نوروز 1397 مبارک

دسته: مقالات اموزشی تاریخ: 1396-12-22 دیدگاه: 0 بازدید: 387

نوروز 1397 بر شما مبارک باد

والدین گرامی

پیشاپیش نوروزتان مبارک. برایتان سالی سرشار از سلامتی شادکامی آرزو دارم. عید در راه است و سال نو در پیش، امیدوارم با ورود به سال جدید برای فرزندانمان پدر و مادر آگاه تری باشیم و بتوانیم خاطراتی بس شیرین از دوران کودکی برای آنان به جا بگذاریم. اگر قصد سفر دارید یا به عید دیدنی می روید، اجازه دهید هم شما و هم فرزندانتان از لحظه به لحظه آن لذت ببرند، کودکان می بایست شاهد روابط شیرین پدر و مادر باشند. ارتباط خوب و سالم والدین برای کودکان بسیار مهم است.آن ها بدین ترتیب اعتماد بیشتری به دنیا کرده و از خود نیز تصویر بهتری پیدا می کنند. اگر شما تصویری از زندگی به کودک بدهید که در آن عشق، دوستی، صبر و گذشت حاکم است، آن ها دنیا را امن و شیرین می پندارند و برعکس اگر آن ها شاهد مشاجره والدین و احساس ها و روابط منفی باشند تصویر ذهنی منفی از خود و دنیا ترسیم کرده، احساس ترس و اضطراب می کنند و آن وقت والدین نگران دنبال منبع خارجی اضطراب می گردند! البته که ممکن است عامل اضطراب خارج از خانواده باشد اما تحقیقات نشان داده اگر خانواده شرایط امنی را برای کودک مهیا نماید عوامل خارجی و اضطرابی، دوام زیادی نمی آورند. اگر به سفر می روید در طول سفر با بچه ها صحبت کنید و چیزهای دیدنی و جذاب آن را برای کودک شرح دهید. آن ها باید در سفر تفاوت ظاهر، سلیقه و رفتار انسان ها را با هم مشاهده کنند و تجربه های جدید کسب نمایند. از آن ها بخواهید با دیگران ارتباط برقرار کنند و مسئولیت هایی بپذیرند و بعد آن ها را تشویق کنید.

قبل از سفر و یا عید دیدنی با او در مورد محلی که در نظر گرفته اید صحبت کنید و انتظارات خود را از او واضح و روشن بیان نمائید. کودکان را نباید با شرایطی روبرو نمود و از آن انتظار عملکرد صحیح داشت. وظیفه پدر و مادر است که قوانین و نوع رفتار را قبل از هر چیز به او متذکر شده، آموزش دهند و خود نیز به آن عمل نمایند.

اگر مایلید فرزندتان در معاشرت ها سلام کند، کافی است خودتان الگو باشید، ولی بچه ها را تحت فشار نگذارید. آن ها فقط با کسانی که انس دارند و یا دوستشان دارند سلام می کنند. به آن ها فرصت دهید و انتظار رفتار نوجوانان را از آن ها نداشته باشید. یادمان باشد که پدر و مادر اجازه ندارند به خاطر دیگران و عقاید معمولاً سنتی و غیر تخصصی آنان کودکان را در فشار روانی قرار دهند. اگر ما حامی عادل و آگاهی برای فرزندانمان نباشیم پس این مسئولیت خطیر متوجه که خواهد بود؟

سعی کنید محبت و نوازش خود را جیره بندی نکنید، به فرزندتان عشق بورزید و برای او زمان بگذارید. اگر بیشتر از یک فرزند دارید عدل و عدالت را در تقسیم عشق و محبت بین آن ها رعایت کنید. باید هر کدام از فرزندانتان را به طریقی خاص دوست بدارید.لازم نیست آن ها را یکسان دوست بدارید، هرگز سعی نکنید تفاوت بین کودکان را در خفا انجام دهید زیرا کودک خیلی زود متوجه این فرق گذاری می شود. نکته مهم اینکه وقتی ساعتی با یکی از کودکان خود به سر می برید، سعی کنید فقط با او باشید. در آن لحظه به کودک اجازه دهید احساس کند که او تنها فرزند خانواده است. وقتی با یکی به گردش می روید، فکرتان را متوجه دیگری نکنید، دائماً راجع به دیگری صحبت نکنید یا برای دیگری هدیه نخرید، آن لحظات را به طور کامل دراختیار کودکی که با شما هست باشید، بدانید که کیفیت محبت شماست که برای کودک اهمیت دارد نه برابری محبت.

هرگز فرزندتان را با دیگران حتی اگر خواهر یا برادر وی باشد مقایسه نکنید. به او نگوئید برادرت وقتی سن تو را داشت خیلی منظم و پاکیزه بود یا کودک همسایه در ریاضی نابغه است! در این مقایسه ها در کودک انگیزه پیشرفت یا تغییر به وجود نمی آورید بلکه باعث از بین رفتن اعتماد به نفس وی شده و او را به این نتیجه می رسانید که نمی تواند یا لیاقت ندارد. سعی کنید بر روی رفتارهای مثبت کودک تمرکز نموده و او را مورد تشویق قرار دهید و از اینگونه انتقادها و روش های مقایسه ای پرهیز نمایید.

تحقیر و سرزنش کودک نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه مشکلی را به مشکلات خانواده و کودک می افزاید. بی اطلاعی و عدم آشنایی پدر و مادر با اصول کلی تربیت و روش های صحیح، جریان تربیت را از مسیر مستقیم خارج می سازد.

همانطور که باغبانی آگاه، گل های بهتری را پرورش می دهد، پدر و مادر مطلع نیز کودکان شاداب تری تربیت می کنند و افرادی سالم و موفق و مفید را وارد جامعه می سازند.

 

                                                                                                     موفق باشید-نوروز خوش

دیدگاه خود را بنویسید

بالا