کودک 6 ساله ی شما و شروع مدرسه رفتن

دسته: مقالات اموزشی تاریخ: 1397-06-17 دیدگاه: 0 بازدید: 136

 کودک 6 ساله ی شما و شروع مدرسه رفتن 

کودک 6 ساله ی شما

حتی کودکانی که قبلا به راحتی از خانواده جدا می شدند و به پیش دبستانی می رفتند ممکن است در روزهای اول مدرسه گریه کنند و ناآرام باشند، که ریشه ی این اضطراب و دلواپسی ناشناخته است. آیا می توانم دوست پیدا کنم؟ آیا یادگیری خواندن کار دشواری است؟ آیا موقع به اتوبوس می رسم؟ آیا باید سرکلاس صحبت کنم؟

برخی از مدارس قبل از شروع روز اول کلاس ها، با شاگردان و معلمان جلسه ای را جهت آشنایی برگزار می کنند. که این کار شبیه یک تمرین آزمایشی است. به فرزند خود نشان دهید که کلاسش کجاست و چگونه کلاسش را پیدا کند.

هنگامی که ترس در چهره اشان نمایان شد در موردش با او صحبت کنید. هر چه بیشتر او راجع به آنچه که از آن رنج می برد توضیح دهد، شما بهتر می توانید مشکل او را حل کنید.

مهمترین مسئله این است که ترس کودکتان را کوچک نشمارید. با گفتن جمله ای چون: (تو با دوستان جدیدی آشنا می شوی) به  کودک 6 ساله ی خود اطمینانی خاصی را نمی دهید. به جای آن در مورد مکان جدیدی که برای بازی دارد صحبت کنید. 

در برابر مواقع اضطراری، بسیار مهم است که کودکان ساختار برخورد کردن با این جور مواقع را داشته باشند. در زمان های قبل و بعد از مدرسه رفتن تا آنجا که می توانید در مورد اهمیت داشتن ساختار برنامه ریزی با او صحبت کنید.

حال و هوای این روزهای شما با کودک 6 ساله اتان

بسیاری از والدین خود را با این سوال که آیا اجازه بدهند فرزندانشان با اسلحه اسباب بازی بازی کنند یا در بازی های خشونت آمیز دیگری مشغول شوند، درگیر می کنند. این یک انتخاب شخصی است. اما بهتر است بدانید که در 6 سالگی، فرزند شما علاقه ای نسبت به بازتاب فرهنگ خشونت آمیز ندارد.

تفنگ بازی یک شکل از بازی تخیلی است که به کودک شما این اجازه را می دهد که احساس کند او کنترل دنیای خود را بر عهده دارد. (مثلاً انسان های بد را از بین می برد) هیچ شواهدی وجود ندارد که اسلحه اسباب بازی منجر به اقدامات خشونت آمیز در آینده می شود. گذر از این مرحله معمولا طی چند سال به طول می انجامد، تا اینکه فرزند شما به بازی دیگری علاقه پیدا کند.

بسیاری از والدین، بازی کردن با اسلحه ی اسباب بازی را برای فرزندانشان منع می کنند به این دلیل که فرزندانشان به سمت بازی های دیگری مثل چوب بازی و یا حل کردن پازل بروند ( مثلاً حل پازل 50 تکه ای). شما می توانید از خرید سلاح های واقعی جلوگیری کنید، اما متوقف کردن بازی با تفنگ اسباب بازی و ... امری چالش برانگیز است.

به جای اینکه به خاطر بازی با چنین اسباب بازی هایی به فرزندانتان احساس شرمندگی بدهید، خیلی روشنفکرانه و با سئوال هایی باز در مورد علاقه ی او به بازی کردن با چنین اسباب بازی هایی سئوال کنید. با او بازی کنید و از طریق راه های زیرکانه در مورد ارزش های خودتان و عدم خشونت با او صحبت کنید.

ممنوعیت اسلحه نیز ممکن است باعث جذابیت بیشتر آنها شود. هر چه کمتر شما در مورد تفنگ بازی حساسیت نشان دهید، ( در حالی که مطمئن هستید که فرزند شما اسباب بازی های دیگری دارد) ، بیشتر امکان دارد او از علاقه به تفنگ بازی ضربه بخورد.

ترجمه شده توسط کودک دانا

دیدگاه خود را بنویسید

بالا