چگونه با کودک خود در سن 5 سالگی درباره ی مسائل جنسی صحبت کنیم قسمت اول

دسته: مقالات اموزشی تاریخ: 1397-04-11 دیدگاه: 1 بازدید: 144

چگونه با کودک خود در سن 5 سالگی درباره ی مسائل جنسی صحبت کنیم؟

 چه چیزی در این سن انتظار می رود؟

کودکان خردسال (مهدکودکی ها) به راحتی هم جنسان خود را شناسایی می کنند. آن ها ظاهر پایه ی بدن خود و جنس مخالفشان را درک کرده اند، اما هنوز هم سئوالات بسیاری دارند، از اینکه چگونه یک نوزاد به وجود می آید تا اینکه چرا پدر و مادرشان هر دو نوک سینه دارند!!! (که این سئوال خوبی است)

به این دلیل که آنان در مراکز آموزش (مهد کودک و یا مدرسه) هستند و در معرض بسیاری از عقاید، ایده و تصورات غلطی هستند که یا از همسن های خودشان و یا از بزرگتر از خودشان به آن ها تفهیم شده است. کودکان در این سن (5 سالگی)، همسالانشان خیلی برایشان اهمیت دارند و خیلی تمایل دارند که به عقایدی که از دیگر دوستان همسنشان می شوند، (مهم نیست که چقدر عجیب و غریب باشد) اعتماد کنند.

اما خردسالان آمادگی این را دارند که به سئوالات جنسی آن ها کمی پیچیده تر پاسخ دهیم. و در این سن آنها هنوز هم خجالت نمی کشد که بپرسند. (والدین احتمال بیشتری دارند که از این موضوع ناراحت شوند یا از آن اجتناب کنند.)

در حالی که یک فرد 5 ساله نمی تواند و نیازی هم ندارد که بفهمد مکانیسم واقعی جنسی را درک کند. آن ها احساسات پشت روابط عاشقانه بزرگسالان را درک نمی کنند و ممکن است از بحث کردن در مورد نعوظ، دوران قاعدگی، درد زایمان و یا دیگر فعالیت های بدن که هنوز خودشان نمی توانند ان را درک کنند ترس داشته باشند.

چگونه در مورد مسائل جنسی صحبت کنیم؟

ملایم و آرام باشید. بهترین کار در زمانی که کودک شما شروع به سئوال پرسیدن درباره ی مسائل جنسی کرد این است که ملایم و آرام باشید آن هم به گونه ای کاملاً حقیقی، به طوری که از رفتار شما پیامی را مبنی بر اینکه صحبت کردن در مورد اینگونه مسائل شرم آور و یا تابو است دربافت نکند.

البته گفتن آن آسانتر از انجام دادن آن است(صحبت در این مورد با فرزند). بسیاری از بزرگسالان هنگامی که در مورد رابطه جنسی با فرزند خود صحبت می کنند؛ احساس ناتوانی و ضعف می کنند. زیرا آنها تمرین های زیادی را در این خصوص انجام نداده اند و از آنجایی که بیش از حد در مورد این موضوع صحبت کنند، می ترسند.

اگر صحبت کردن درباره جنسیت برای شما دشوار است، سعی کنید پاسخ های خود را به صورت پیش فرض آماده کنید، به تنهایی یا با همسرتان. از سئوالاتی که در هر زمان ازتان می پرسد بهره ببرید- در اتاق نشیمن در حالی که شما در حال تماشای یک فیلم هستید، در زمان حمام، و یا در طول لحظات آرامی که سپری می کنید و یا زمانی که شما او را به رختخوابش می برید. ماشین نیز محل خوبی برای صحبت است، زیرا نگاه کردن به جاده ها باعث می شود که از تماس با چشم جلوگیری کنید، که ممکن است به شما کمک کند آرامش بیشتری داشته باشید.

                                                                                                                                            

جروم کاگان، استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد می گوید: مهمترین چیز برای والدین این است که بخواهند در مورد موضوعات دشوار بدون بیم صحبت کنند. به گفته ی وی: (کودک خط ملودی را برمی دارد، نه کلمات).

ادامه دارد...

قسمت دوم این مقاله

قسمت سوم این مقاله

قسمت آخر این مقاله

ترجمه شده توسط کودک دانا

دیدگاه‎ها

ایجاد شده در 1397-04-11 نوشته شده توسط سارا پیوند دیدگاه
ممنون از مطالب مفید تان. مخصوصا قسمت نحوه ی صحیح پاسخگویی به سوالات کودکان
نمایش 1 تا 1 از1 مورد

دیدگاه خود را بنویسید

بالا