چگونه با کودک خود در سن 5 سالگی درباره ی مسائل جنسی صحبت کنیم قسمت دوم

دسته: مقالات اموزشی تاریخ: 1397-04-13 دیدگاه: 0 بازدید: 178

چگونه با کودک خود در سن 5 سالگی درباره ی مسائل جنسی صحبت کنیم؟ قسمت دوم

موضوع را ساده نگهدارید. در این سن، بهترین پاسخ این است که کوتاه و ساده باشد. چگونه بچه ها ساخته می شوند؟ خوب، این یک چیز شگفت انگیز است: دانه از پدر و تخم از مادر در شکم مادر به هم می رسند. همان جایی است که در آن کودک رشد می کند، در یک کیسه ویژه، به نام شکم یا بچه دان (همان رحم).

در حالی که نمی خواهید شبیه یک دکتر باشید، باید از نام های صحیح برای قسمت های بدن (آلت تناسلی و واژن) استفاده کنید، نه   .wee wee یا pee-pee

که باعث می شود هر معنی شرم آور و بدون حد و اندازه ی مسائل جنسی کم شود.

 

ممکن است بعضی از خردسالان با شنیدن همان پاسخ ساده راضی شوند، اما بعضی هایشان ممکن است بخواهند موضوع را دنبال کنند، آیا منظور شما از تخم همانی است که در یخچال است؟ پدر دانه هایش را کجا نگه می دارد؟ ایا باید به آن دانه ها آب بدهیم؟ آیا بچه در شکم شما می تواند همه چیز را ببیند و بشنود؟

تا مادامی که او تمایل نشان می دهد به سئوالاتش پاسخ دهید. اما زمانی که احساس کردید او دیگر نمی خواهد این صحبت ها را ادامه بدهد و به دنبال بازی اش برود، به او اطلاعات اضافه تری ندهید.

علاقه مندی های او را تشویق کنید . مهم نیست که سوال فرزندتان چیست، سعی نکنید فریاد بزنید: این حرف ها را از کجا یاد گرفتی؟ و سعی نکنید مکالمه را به سمت دیگری هدایت کنید. در هر صورت، کودک شما این پیام را دریافت خواهد کرد که سوالات او تابو است و حتی فکر کردن به آنها بد است.

پپه شوارتز، استاد جامعه شناسی دانشگاه واشنگتن در سیاتل و همکارانش نویسنده ی کتاب 10 موضوعی که والدین باید با فرزندان خود درباره جنسیت و شخصیت سخن بگویند، می گوید: شما می خواهید پدر و مادری توانا در مقابل سئوالات کودکان باشید.

بچه شما باید بداند که شما این نوع مکالمه را دوست دارید. او به طور مداوم تصاویری را در ذهن خود دارد که واقعیت چیست و آنها همیشه دقیق نیستند. شما می خواهید آنجا باشید تا حقیقت را به او بگوئید و نگرانی هایش را از بین ببرید.

بنابراین به سوالات او پاسخ دهید و از او بخواهید که از شما بپرسد(چه سوال خوبی پرسیدی ، هر زمان که بخواهی،می توانی از من بیشتر بپرسی.) اگر پاسخی را نمی دانید، صادقانه به او بگوئید: من مطمئن نیستم، اما بیا با هم به دنبال پاسخش بگردیم.

البته که شما هرگز نمی دانید که او کی سئوالاتش را از شما می پرسد، درست در میان یک جمع شلوغ و یا در حمام.! او ممکن است که سئوال کند چطور بچه گربه ی راشل از شکم او خارج شده است. حتی اگر فرزند شما یک موقعیت شرم آور برای شما ایجاد کند، سعی نکنید او را کنار بگذارید (بی توجهی کنید و یا او را به سکوت دعوت کنید) بزرگتر ها قبلاً این حرف ها را شنیده اند و اولویت شما این است که فرزندتان احساس کند که می تواند با شما درباره هر چیزی صحبت کند.

تمایل شما به صادقانه صحبت کردن با فرزندتان، هدیه ای است که او به آن نیاز دارد. زیرا که او از این طریق از سردرگمی های دوران کودکی، نوجوانی و فراتز از آن، نجات می یابد.

از فرصت های روزانه استفاده کنید. لازم نیست که شما منتظر بمانید تا فرزندتان تمام سئوالاتش را از شما بپرسد. در این سن او ممکن است قبلا مقداری درباره ی جنسیت و تولید مثل را بداند، به این معنی که تنها با دیدن بزی که از بزغاله اش در باغ وحش پرستاری می کند و یا در مورد تخم شکسته شده ی پرنده ای که در پیاده روی پیدا کرده است را از شما توضیح بخواهد.

بسیاری از کتاب ها و فیلم های کودکان نیز فرصتی برای صحبت در مورد نوزادان و نحوه تولد آنها را فراهم می کنند. بعضی از والدین در هنگام داستان خوانی از کتاب های مخصوص کودکان که بطور خاص درباره تولید مثل توضیح داده اند استفاده می کنند.

ادامه دارد...

قسمت اول این مقاله

قسمت سوم این مقاله

قسمت آخر این مقاله

ترجمه شده توسط کودک دانا

دیدگاه خود را بنویسید

بالا